ولایت اهل بیت شرط قبولی اعمال از دیدگاه امام خمینی (ره)
امام جعفر صادق (ع) فرمودند: حقیقت و مخ امر و اعلای آن و کلید آن و باب اشیا ء در باب خداوند ، ازاعت امام است بعد از معرفت او . آگاه باش که اگر مردی به شب ها به عبادت ایستد و روزها روزه گیرد و تمام مالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج کند ، و نشناسد ولایت ولی خدا را تا موالات او کند و تمام اعمالش به راهنمایی او باشد ، نیست برای او بر خدای تعالی حقی و ثوای ، و نمی باشد از اهل ایمان .
و اخبار در این باب و به این مضامین بسیار است . و از مجموع اخبار استفاده شود که ولایت شرط قبول اعمال ، بلکه شرط قبول ایمان بخدا و نبوت رسول مکرم (ص) است . و اما شرط صحت بودن ان برای اعمال ، چنانچه بعضی از علما فرمودند ، معلوم نیست . بلکه ظاهر آن است که شرط نیست. چنانچه از روایات کثیره معلوم شود. مثل روایتی که در باب عدم وجوب قضای ـپ« مستبصر» اعمال خود را مذکور است که غیر ذکات - که به واسطه ی آنکه بغیر اهلش در زمان ذلالتش داده است - سایر اعمال را قضا نکند و خداوند به او اجر دهد . و در روایت دیگر است که « اعمال دیگر از قبیل صلاه صوم و حج و صدقه به شما ملحق شود و دنبال شما بیاید ، ولی ذکات را چگونه به غیر اهلش دادی باید باز به محل خود بدهی » و در بعض روایات روایات است که اعمال را روز پنجشنبه به رسول خدا (ص) عرضه می دارند و در روز عرفه حق تعالی به آنها توجه فرمایند و همه را هبا ء منثورا قرار می دهد . سوال می کند عمل چه اشخاصی را چنین می کند {می فرماید} اعمال مبغض ما و مبغض شیعیان ما . و این دلالت بر صحت و عدم قبول دارد . چنانچه واضح است .
(چهل حدیث، امام خیمینی( ره) ، حدیث33 ،ص 577-578)